Friedrich
Wilhelm Froebel terkenal sebagai ‘
father of kindergarden
KINDERGARTEN
” (TamanKanak- kanak) di Blakenburg,
Jerman. Modelrancangan sekolah Froebel ini telah mempengaruhirancangan sekolah di seluruh dunia. Model inimerupakan perluasan dari
pandangannya terhadapdunia dan pemahamannya terhadap hubunganindividu, Tuhan,
dan alam. Menurutnya lagi, pendidikan dapat membantuperkembangan anak secara
wajar. Ia menggunakan taman sebagai suatu simboldari pendidikan anak. Apabila
anak mendapat pendidikan yang tepat, ia akanberkembang secara wajar dan mengikuti hukumnya
sendiri. Berikut merupakanmodel yang
dikemukan oleh Froebel:
Main dan Kanak-kanak
Friedrich Wilhelm Froebel telah
meneroka dan membina satu sistempendidikan awal kanak-kanak yang berasaskan kepada
konsep belajar melalui bermain. Beliau percaya bermain adalah asas untuk
kanak-kanakmempelajari sesuatu. Froebel juga yakin permainan yang sesuai dapatmembantu kanak-kanak berfikir dan mampu memberi
keseronokan,kebebasan, kepuasan, kerehatan dalaman dan luaran serta kedamaian
didalam dunia kanak-kanak. Beliau percaya bahawa kanak-kanak
belajar
ASUHAN DAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK (SHV4193)
dari persekitarannya dan pembentukan peribadi
dipengaruhi oleh carakanak-kanak bermain. Oleh itu, alat-alat permainan yang digunakan olehkanak-kanak perlu dipilih dengan teliti bagi
tujuan untuk menyokongperkembangan
kanak-kanak.Froebel amat menekankan bahawa belajar melalui bermain
ituadalah penting bagi kanak- kanak. Berdasarkan pengalamannya sendiri,Froebel menyatakan bermain harus dipandang
sebagai suatu
metode daripendidikan dan merupakan cara bagi kanak- kanak untuk menirukehidupan orang
dewasa.
Dengan demikian, kegiatan bermain yang
tidakberstruktur adalah sangat berbahaya iaitu tanpa bimbingan danpengarahan serta perencanaan lingkungan yang baik,
akanmengakibatkan cara belajar kanak-
kanak menjadi yang salah. BagiFroebel, guru bertanggungjawab dalam
membimbing dan mengarahkan,dengan demikian anak akan menjadi lebih kreatif.
Secara tidak langsungakan mengembangkan
kurikulum pendidikan pra-sekolah yang lebihterancang dan sistematik.Erikson
(1902- 1994) dalam Nuriman (2009) juga mempunyaipendapat yang hampir sama dengan Frobel tentang bermain iaitu beliaupercaya bahawa apabila kanak- kanak bermain,
mereka akan lebihmemahami diri mereka sendiri. Kanak- kanak akan
mengetahui tahap dankemampuan diri mereka
ketika bermain. Semakin banyak kanak- kanakbermain, semakin banyak yang dipelajarinya. Oleh itu, sebaik- baik
ASUHAN DAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK (SHV4193)
permainan adalah permainan yang melibatkan pemikiran, aktiviti fizikal danjuga interaksi.
Aspek Perkembangan Sosial dan Emosi
Froebel berpendapat perkembangan sosial amat penting
dalam kehidupanmanusia dan harus dipelajari
sejak daripada kecil lagi. Kemahiran asassosial yang perlu dikuasai oleh kanak-kanak ialah kemahiran
menarikperhatian orang lain, berkongsi dan memberi, meminta dan bertanya,memberi idea dan memuji atau memberi penghargaan.
Ini termasuklah carakanak-kanak
berinteraksi dengan kanak-kanak lain dan orang dewasadalam kehidupan mereka.Philip (1991) dalam
Vijayen Gopal (2003), turut mempunyaipandangan yang menyokong pendapat
Froebel mengenai perkembangansosial dan
emosi kanak- kanak, iaitu menurut Philip, kemahiran sosialmembawa maksud
tingkah laku yang prihatin untuk melakukanperhubungan interpersonal yang
efektif. Sebaliknya Thacker (1996) dalamVijayen
Gopal (2003), pula mendefinisikan kemahiran sosial sebagaikeupayaan
untuk berkomunikasi secara efektif dengan individu lain dalamsituasi
sosial ataupun kerja.Terdapat
pelbagai cara untuk memupukperkembangan emosi kanak-kanak di
peringkat prasekolah, Contohnya,aktiviti bermain yang dijalankan semasa berada
di sekolah. Kepentinganemosi dalam kehidupan telah mula
diakui oleh ahli-ahli falsafah sejakzaman Greek lagi.
ASUHAN DAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK (SHV4193)
Bandura (1976) dalam Indah (2009) pula menyatakan
pendapatnyayang menyokong Froebel tentang kepentingan sosial emosi kanak- kanakini. Beliau menyatakan bahawa perkembangan emosi
kanak-kanak jugadiperoleh dengan cara peniruan. Beliau berpendapat
kanak-kanak menirutingkah laku emosi yang diperhatikannya dan cuba untuk
melakukan gerakbalas yang belum pernah
mereka cuba. Selain daripada itu, cara kanak-kanak menyatakan emosinya juga bergantung kepada apa yang telahdipelajarinya mengenai penerimaan oleh masyarakat,
cara yang palingmendatangkan kepuasan dan yang telah dipelajarinya untuk
mendapatkansesuatu dengan paling mudah dan cepat.
Aspek Perkembangan Fizikal
Bagi aspek perkembangan fizikal pula, Froebel
menyatakan permainanbiasanya melibatkan aktiviti fizikal yang berhubung rapat denganperkembangan kanak-kanak dari aspek motor kasar
dan motor halus.Perkembangan fizikal merupakan suatu aspek penting dalam pendidikan awal kanak-kanak. Komponen perkembangan
fizikal memberifokus kepada empat aspek penting iaitu perkembangan psikomotor
halus,perkembangan psikomotor kasar, kesihatan dan keselamatan.
KenyataanFroebel ini adalah selaras dengan pendapat Schmidt (1982) dalam ErnieSuliana (2008), yang menyatakan psikomotor
merupakan satu prosesgabungan latihan dan pengalaman yang menjana
perubahan tindakan ataupergerakan yang kekal, iaitu pembelajaran yang telah
berlaku berdasarkan
ASUHAN DAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK (SHV4193)
maklum balas mengikut prestasi pengetahuan (knowledge of performance)
dan pengetahuan keputusan (knowledge of results). Aspek perkembanganfizikal kanak-kanak dapat dikembangkan melalui empat
aspek yang telahdinyatakan. Antara strategi
pengajaran dan pembelajaran yang bolehdijalankan
untuk memupuk perkembangan fizikal kanak-kanak ialah:
Aspek Perkembangan Psikomotor
Kasar Kanak-kanak harus diberi peluang menyertai pelbagai
aktivitipergerakan yang aktif, pantas, dan mencabar. Dengan
bermainterutamanya dalam permainan aktif, kanak-kanak belajar mengawal pergerakan dan mengimbangi tubuh mereka
sertamelicinkan perjalanan sistem dalam tubuh seperti sistempernafasan
dan sistem saraf. Misalnya, aktiviti bermain di padangpermainan, aktiviti seperti memanjat dan menuruni gelongsor,bergayut pada ‘monkey bar ’, bermain buaian
dan sebagainya dapatmembantu perkembangan fizikal kanak-kanak.
Aspek Perkembangan Motor Halus Kemahiran motor halus pula ialah kemahiran yang
melibatkankemahiran menggunakan otot kecil seperti pergerakan
jari sertakoordinasi jari dan mata. Penguasaan psikomotor halus yang baikadalah amat
penting dalam membantu pergerakan asas dankemahiran menulis kepada kanak-kanak.
Antara aktiviti dalbentuk
ASUHAN DAN PENDIDIKAN AWAL KANAK-KANAK (SHV4193)
permainan yang boleh dijalankan bagi membantu
perkembanganfizikal dalam aspek ini ialah seperti merantai manik, menjahit
kadberlubang, menconteng kertas, melipat, mengoyak dan merenyukkertas, menguli doh dan lain-lain lagi.
TEORI TINGKAH LAKU FOEBEL
Froebel berpendapat bahawa
pembelajaran adalah berkaitan dengan perubahantingkah laku. Teori pembelajaran ini kebanyakkannya
dihasilkan daripada ujiandan juga
pemerhatian yang dilakukan ke atas haiwan seperti anjing, tikus, kucingdan
burung di dalam makmal. Mereka menumpukan ujian kepada perhubunganantara ‘rangsangan’ dan ‘gerakbalas’ yang
menghasilkan perubahan tingkahlaku.Secara umumnya teori behavioris menyatakan
bahawa pengajaran danpembelajaran akan mempengaruhi segala perbuatan
atau tingkah laku kanak-kanak sama ada baik
atau sebaliknya. Teori ini juga menjelaskan bahawatingkah laku kanak- kanak boleh diperhatikan,
dikawal dan juga diramal.Selain daripada itu, terdapat pandangan atau
definisi pembelajaranbehavioris yang boleh diterima umum seperti yang diberikan
oleh Kimble (1961)dalam Ishak Othman (2000), yang menyatakan pembelajaran
sebagaiperubahan potensi tingkah laku kanak- kanak yang agak tetap akibat
daripadalatihan secara berterusan.
Tidak ada komentar:
Posting Komentar